AKI A LEGTÖBBET TUDTA FELLNER JAKABRÓL

AKI A LEGTÖBBET TUDTA FELLNER JAKABRÓL

 

RÉVHELYI ELEMÉR budapesti művészettörténész a két háború között és a második világháborút követően folytatott kutatásokat Fellner Jakab személyével és alkotásaival kapcsolatban, és ennek révén a barokk építész életének és munkásságának legkiválóbb ismerőjévé vált.
 
Az 1920-as években – ekkor még csupán egy rajztanári oklevél birtokában – kezdte meg művészettörténeti kutatásait, melyek elsősorban a barokk építészet témáját dolgozták fel, különös tekintettel az építőmesterek működésére. 1927-ben beiratkozott a Pázmány Péter Tudományegyetem Bölcsészeti Karára, ahol 1932-ben doktori végzettséget szerzett a művészettörténeti tudományok terén. 
 
A kiváló közigazgatás tudós MAGYARY ZOLTÁN ebben az időben kezdett a tatai mintajárás szervezésébe. Ennek megalapozásaként kutatókat hívott Tatára, hogy térségünk történeti múltját feltárják. Révhelyi Elemér is a meghívottak között volt – a tatai piarista rendházban kialakított „múzeum” anyagának rendezése volt a feladata. (Érdekességként megjegyezzük, hogy ezt a gyűjteményt a korábbi posztjainkban bemutatott Fellner-kutató, Dornyay Béla alapozta meg.) Révhelyi 1938-ban adta ki első, Tatához kötődő munkáját, „A tatai piarista rendház és múzeuma” címmel. A múzeumi anyag feldolgozása során felfigyelt a tatai kerámiaipar jelentőségére, így ebben a témában kezdett kutatásokat, és 1941-ben megjelentette „A tatai majolika története” című tanulmányát. Érdeklődése már ezeknek a kutatásoknak az idején a térség barokk épületei és a művészettörténet számára nemrég felfedezett tatai építőmester, Fellner Jakab felé fordult.
 
Célja egy Fellner Jakab életét és művészetét bemutató monográfia elkészítése volt. Engedélyt kapott a tatai Esterházy-levéltárban történő kutatásra, melynek során nagy mennyiségű jegyzetanyagot készített. Sikerült megtalálnia azt, amit Pfeiffer János és Lukcsics Pál hiába keresett: Fellner monumentális terveit a tatai vár barokk kastéllyá alakítására. 
 
A tatai vár helyére tervezett, de (sajnos/szerencsére) meg nem valósult barokk kastély homlokzati rajza a tó felől nézve. Az eredeti tervrajzot Fellner Jakab készítette a 18. században, Révhelyi Elemér lefényképezte a 20. században, a digitalizált változat színezése pedig már a 21. században történt, az internet segítségével. Hogy tetszik?
 
Révhelyi a kor legmodernebb technikáját alkalmazva rengeteg, kiváló minőségű fotográfiát készített: egyrészt a levéltárban őrzött különböző dokumentumokról (számos, a levéltárban őrzött, mára eltűnt vagy megsemmisült térkép és tervrajz az ő fényképeinek köszönhetően maradt fenn napjainkra), másrészt a barokk építészek – közöttük természetesen Fellner Jakab – alkotásairól.
 
1957-ben, már a Budapesti Műszaki Egyetem építészettörténet tanáraként adta közre kutatási eredményeinek jelentős részét, kandidátusi disszertációjában, melynek címe: „Fellner Jakab működésének kezdeti évei”. Jelentőségteljes annak az előadásának a kézirata, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia felolvasó ülésén tartott, és amely az 1760-as évek közepéig tárgyalja Fellner tevékenységét.
 
Révhelyi Elemér Fellner Jakab életének legkitűnőbb ismerőjévé vált, és művészetének számos, addig nem ismert aspektusára világított rá. Nagy kár, hogy végül nem tudta elkészíteni a Fellner Jakab teljes életművét feldolgozó monográfiát. Végakarata szerint a jegyzetekből és fotókból álló hagyatékának jelentős részét a tatai Kuny Domokos Múzeum kapta meg. Ezek a dokumentumok a mai kor kutatói számára is jelentős segítséget nyújtanak Fellner Jakab életművének még alaposabb megismeréséhez és feldolgozásához.
 
Révhelyi Elemér (Budapest, 1889. okt. 27. – Budapest, 1976. júl. 27.). Művészettörténész, a műszaki tudományok kandidátusa (1958)

Eredetileg Magyary Zoltán hívta Tatára a Dornyay Béla által létrehozott piarista gyűjtemény rendezésére. Így, a sors különös játéka folytán, a korábbi Fellner kutató Dornyay „volt az oka” annak, hogy Révhelyi figyelme a tatai régiségek – és közöttük elsősorban is Fellner – irányába fordult.
(A fotót a tatai Kuny Domokos Múzeum bocsátotta rendelkezésünkre. Szomorúan jegyezzük meg, hogy az interneten sem találtunk más arcképet Révhelyi Elemérről. Létezik, hogy róla, aki annyi pompás fotográfiát készített és hagyott az utókorra 
ez az egyetlen kép maradt fent?)
 
 

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

B MINT BAUWURMB

AZ ÖRÖKÖSÖK

AZ EGRI LÍCEUM ÉPÍTÉSÉNEK TÖRTÉNETE